- Az új tartalmakat a Google és a potenciális ügyfelek is nagyra értékelik
- Minél régebbi egy vállalkozás, annál több lehetőséget ad a tartalomírásra
- A tényeken túl a vállalat hírnevét erősítő plusz információkat is közölhetünk
- Vállalati szinten nincs szükség napi posztolásra
A változatosság gyönyörködtet (Varietas dēlectat) mondotta Cicero, aki viszont az ismert okoknál fogva azt azért nem tette hozzá, hogy “és a Google-t is gyönyörködteti, ha új meg új tartalmak jelennek meg a weboldalunkon”. A ténnyel nem nagyon lehet vitatkozni, ám a szándék tettekre váltása ennél már keményebb dió. Jelen cikkem éppen azért íródott, hogy azoknak, akik nem tudják miről és pláne, hogy hogyan írjanak, némileg könnyebbé tegyem a témabányászatot.
Ott, ahol külsős/belső marketingesek tartják kézben egy vállalat láthatóságát, munkaköri kötelességüknek maximálisan eleget téve rendszeresen publikálnak blogokat, posztokat, esetleg podcasteket, rádió- vagy televízió felvételeket. Az időről időre felmerülő újdonságok pedig nemcsak a Google-nél, de a közönségnél is piros pontot érnek.
Puritán honlapok
Azt hihetnénk, az ügyfelekkel való kommunikáció szükségessége ma már evidencia. Éppen ezért mellbevágó, hogy a neten böngészve még mindig jó pár olyan cégbe futhatunk bele, amely az Aranybulla idején készített weboldalát a maga természetességében érintetlenül hagyta. Kommunikációjuk állóvizét nem kavarják fel új tartalmakkal – mondván: tevékenységük is a régi, minek cifráznák a mondanivalót? A puritán hozzáállással akár még egyet is érthetnénk, ha a következőkben nem ejtené el mondjuk ugyanezen cég vezetője, hogy a vártnál lassabban bővül a vásárlói kör.
Amikor odáig jutunk, hogy némileg frissebb információkat kellene felkínálni a potenciális vásárlóknak, a legtöbben helyeselnek, de gyorsan hozzáteszik: húsz évnyi tevékenység után már nem nagyon van miről írni. Pedig az igazság ennek épp az ellenkezője: a két évtizedes fennállás annyi tapasztalatot és témát ad, ami bőven ellátja írnivalóval a magamfajta szövegszabászt. Tehát csak válogatni kell, azaz indul a témabányászat.
Témabányászat járulékos haszonnal
Nézzünk is néhány példát arra az esetre, amikor egy 10 évnél régebbi vállalkozást szeretnénk kommunikációs értelemben újra fazonírozni! Témabányászatunk során sorra kell vennünk azokat a területeket, amelyek azon túlmenően, hogy plusz tartalmat kínálnak, hasznos hozadékukkal segítenek elnyerni a vásárlóközönség bizalmát.
A kerek évfordulók mindig kiváló apropót biztosítanak, hogy visszanézzünk, honnan indult a vállalkozás, mi hívta életre, milyen hullámhegyeket-hullámvölgyeket járt be a mai napig, mi változott a vezetői felfogás vagy épp a termelés/szolgáltatás területén?
A kezdeti körülmények felemlegetése kellően kontrasztossá teszi az “ilyen volt ilyen lett” állapotokat, így szinte tapinthatóvá válik a fejlődés, haladás. A patinás cégeknél az alapítók megszólaltatása szinte kötelező kűrnek számít, csakúgy, mint a legidősebb, a vállalkozásnál a legtöbb ideje dolgozó munkavállalóké vagy a platinakártyás ügyfeleké.
Azon túlmenően, hogy ezzel kirakatba tesszük a vállalat nevét, időtállóságát, megbízhatóságát, a “törzsgárda tagok” bemutatása révén pedig munkavállaló-barát mivoltát is neonszín szövegkiemelővel húzzuk alá. Azaz, a tényeken túlmenően olyan plusz információkat is közvetíthetünk, amelyek mind erősítik majd a vállalkozás imázsát.
Az újdonság szó hallatán gyullad ki a piros lámpa!
A termékek, szolgáltatások tekintetében a legtöbbször az “újdonság” szó indítja be a megrendelők fejében a riasztót, mert szinte kizárólag az újításokra, a valóban innovációnak számító vadonatúj eszközökre, eljárásokra gondolnak. Nyilván, ha ilyenekkel rendelkezik egy vállalat, azt már jóval korábban a lehető legtöbb felületen kommunikálta, így az ügy tárgytalan. Minden más esetben újdonság címszó alatt viszont nem feltétlenül csak a vadonatúj termékeket/szolgáltatásokat kell érteni, hanem minden olyan információt (termékek összehasonlítása, termékfejlesztés története, vásárlói vélemények stb.), ami eddig még nem jelent meg e tárgykörben, de az olvasókat érdekelheti és ami szorosabban vagy lazábban kötődik a vállalkozás tevékenységéhez.
Mit tanulhatunk egy gyerekdalból?
Szellemi termék esetén témabányászatunk során az alkotói folyamat részleteit, a keletkezés vicces vagy véletlenszerű eseményeit érdemes szöveges formában közreadni.
A termékfejlesztés rögös útja mindig hálás témának bizonyul, főleg, ha a végül sikeres végeredmény az eredeti célokkal szöges ellentétben áll.
Például a világ talán legismertebb dalocskája: a Happy Birthday to You című ének egyáltalán nem születésnapi, hanem napindító óvodai köszöntésnek íródott, de világhódító útjára – immár a jól ismert szöveggel – csak megjelenése után bő 40 évvel indult.
Az ehhez hasonló “kacskaringók” egészen biztosan megragadnak a látogatók memóriájában. Azaz, a témabányászat során minden olyan “verbális werkfilm”, story mesélés hasznos lehet, amellyel a cég termékeit, szolgáltatásait és azok használatának, keletkezésének körülményeit, furcsaságait bemutathatjuk digitális agóránkon.
Nem salesnek való vidék
Igen, jól látható, ezek nem kifejezetten sales típusú szövegek, nem alkalmasak közvetlen értékesítésre.
Ellenben általuk páratlanul erősíthetjük a márkahűséget, és nem utolsó sorban szakmai hozzáértésünkről adhatunk tanúbizonyságot, azaz a korrekt tájékoztatáson túl számos pozitív hozadéka van a honlapon és a social media felületeken elhelyezett, jól megírt tartalmaknak.
Általában ezen a ponton szoktunk eljutni oda, hogy “na, de kinek van ideje naponta posztolni?”. A válasz: keveseknek. De jó hír, hogy a B2B szektorban nincs is szükség arra, hogy mindig, amikor elüti az ingaóra az egészet, új tartalmat akasszunk a világhálóra.
Ilyen megfeszített tempóban legfeljebb az influenszerek és a celebek marketingesei dolgoznak, ahol a személyes brand építése, a kialakított kép fenntartása kulcskérdés. A vállalati szektorban a heti rendszerességű posztolás épp elegendő.
Hogy az internet által felkapott hírességeknél vagy egy kommunikációs szempontból régóta hibernált állapotban lévő vállalkozásnál nagyobb falat-e a témabányászat, az viszont már egy másik kérdés.
Állj szóba az ügyfelekkel!
De hogy írásom keretes legyen, álljon itt a végére megint egy ókori idézet. Ha Pompeius ma élne, az általa elhíresült Navigare necesse est… (Hajózni szükséges…!) mondást szinte biztosan átfogalmazná valami ilyesmire: Kommunikálni szükséges. Viszont, ha ezen az ominózus brainstormingon mi, Szövegszabászok is ott ülnénk, egészen biztosan elismerően bólogatnánk és hozzátennénk: “…Kommunikálni szükséges, de még inkább életbevágó.”
Nehezen megy a témabányászat? Nincs hozzá időd, kreativitásod, cérnád? Ezért vagyunk! Keress minket, ha szívesebben írnád magad a cikkeidet, csak épp a témabányászattal nehezen boldogulsz és akkor is, ha ránk bíznád a munkát!