- Elkötelezettség nélkül a CSR csak reklám
- Lehet egész évben karácsony!
- Ne használjuk reklámfelületként a támogatottakat!
- Több cég összefogásával növelhetjük a támogatás hatékonyságát
Mire jelen blogbejegyzésem megjelenik, már nyakig benne leszünk a céges év végi hajrában. Teljesítmény számok, évértékelés, marketing és PR tervek teljesülése, mutatók, karácsonyi céges partyk és egyéb szórakoztató elemek színesítik ilyentájt a vállalatok életét. A felfokozott tempóban pedig helyet követel magának a rendszerint decemberre élesített CSR (Corporate social responsibility) jótékonykodás is, amiről a Tégy jót és beszélj róla! PR alapvetés szerint kommunikálni is illik. Csak az nem mindegy, hogyan.
Amikor egy gazdasági társaság kellőképpen megerősödik és stabilizálja piaci pozícióját, jó esetben eljut a vállalkozói lét Maslow piramisának csúcsára. Arra a magaslatra, ahol már nem csak a haszonszerzés a fő mozgatórugó, hanem legalább ilyen lényeges a társadalmi felelősségvállalás, az akármilyen okból kiszolgáltatottak megsegítése, a nagy közösbe való visszaosztás lehetősége is.
Szakemberrel vagy szakemberrel!
Örvendetes, hogy egyre több vállalkozás érez késztetést arra, hogy erejéhez mérten kivegye részét a rászorulók támogatásából. Kiváltképp ilyenkor, az ünnephez közeledvén. Ám, a dicső szándék ellenére itt könnyen rácsúszhatunk a PR bakikra.
A nagyvállalatok PR-osai hivatalból értenek ahhoz, hogyan kell a vállalat CSR tevékenységét profi módon kommunikálni. Azon cégeknek viszont, ahol nincs erre külön szakember vagy stáb, azoknak nem biztos, hogy szerencsés saját kézbe venni a dolgot, talán hasznosabb legalább ilyenkor segítséget kérni. Például itt.
Nézzük, hogyan lesz 10/10-es a CSR kommunikáció?!
A recept legfontosabb hozzávalója a hitelesség, azaz cégünknek, vállalatunknak valóban teljes mellszélességgel a támogatott ügy mellé kell állnia, hinni kell benne. Különben az egész adományozás nem lesz egyéb egy jól sikerült, flitteres reklámfogásnál.
Ne korlátozzuk csak karácsonyra az emberséget
Ez elkerülhető, ha nem korlátozzuk CSR tevékenységünket a karácsony környékére, hanem év közben többször is szervezünk hasonló, akár kisebb léptékű akciókat. Értelemszerűen ezekről érdemes minden platformon hírt adni. Így nem érheti vád a céget, hogy csak muszájból alakítja most a karácsonyi angyalt.
Legalább ilyen lényeges, hogy akkor lesz igazán önazonos a CSR tevékenységünk, ha az valamilyen módon köthető a vállalat tevékenységéhez, hitvallásához.
Az ettől markánsan elütő vagy egyenesen a központi irányzattal egyenesen szembemenő területek támogatására legjobb esetben is minimum felvont szemöldök a válasz, csak hogy a lehető legfinomabban fogalmazzak.
A CSR nem önnön megdicsőülésünkről szól
Persze, a kommunikáció hogyanja sem mindegy! Régóta vita tárgyát képezi, hogy a “Tégy jót és beszélj róla!” elv vajon valóban a legmegfelelőbb megközelítése-e ebben az esetben. Néhány kritikus szerint a túlzásba vitt önfényezés, a jótétlelkűségünk hangsúlyozása visszaüthet. Ahelyett, hogy a szóban forgó vállalat szociális érzékenységét mutatná meg, épp ellenkezőleg: hiteltelenné teszi a céget.
A jótékonyság különösen érzékeny téma, hiszen itt nemcsak a segítő, de rendszerint a megsegítettek és az ő történetük is óhatatlanul terítékre kerül.
Ha nem kellő tapintattal közelítünk a kérdéshez, reklámfelületként használhatjuk a segítségre várók helyzetét.
Az ilyen sáros gumicsizmás PR kommunikáció első sorban a vállalat érdekeiről szól, és nem az általuk statiszta szerepbe kényszerített támogatottakról. Nem szabad elfeledkezni most sem a személyiségi jogokról és a támogatottak megtépázott önbecsüléséről – akármennyi nulla is szerepel a nekik ajándékozott csekken…
A lényeg a változás, a kezdet és a persze az ÜGY!
Inkább a változásra, a folyamatot megindító kezdő lökésre és az elért eredményekre hegyezzük ki mondanivalónkat. Meg persze arra, hogy mi tette fogékonnyá a cégvezetőt az adott problémára. Az is hálás kommunikációs téma lehet, hogy hogyan sikerült a szóban forgó vállalatvezetőnek a kezdeményezés mellé állítani a munkatársait. Sokszor mondtam már, de nem győzöm elégszer hangsúlyozni: a személyes történetek, esetünkben az üggyel való találkozás olyan meggyőző erőt képviselhet, amivel könnyedén másokat is a kezdeményezés mellé állíthatunk.
A CSR-t profi módon művelő nagyvállalatok gyakran meginterjúvolják dolgozóikat, akik elmesélik, hogyan élték meg a kiszolgáltatott helyzetűek megsegítését.
A rendszerint igen nagy emocionális töltettel rendelkező, őszinte videók/podcastok/szövegek egyrészt hitelesítik a történteket, másrészt kedvet csinálnak ahhoz, hogy mások is csatlakozzanak a nemes kezdeményezéshez.
Mintegy mellékesen pedig a megszólaló munkavállalókat megerősíti hitükben, hogy a vállalat számára fontos a véleményük, elkötelezettségük szerencsés módon találkozik a munkaadójukéval.
Adott körülmények között maguk a megsegítettek is vállalkozhatnak egy beszélgetésre, amelyben a megváltozott életükről eshet szó. Ebben az esetben az interjú készítőjének a felelőssége, hogy ne az XY vállalat mennybemeneteléről szóljon a történet, hanem arról, hogy egy kis segítséggel és odafigyeléssel közösen elindíthatunk valami nagyon jót.
Többen többet segíthetünk
És ha már fentebb a “másokat” említettem… Jóval nagyobb hatásfokot érhetünk el munkánkkal akkor, ha nem magányos farkasként, hanem más – akár a miénktől eltérő profilú – vállalkozásokkal közösen kezdünk CSR tevékenységbe.
- Például egy szépségszalon, egy szociális segítőszolgálat és egy HR cég remek együttműködésével megvalósítható, hogy a hajléktalanok vagy a hátrányos helyzetű férfiak/nők ismét a munkaerőpiac hasznos tagjaivá válhassanak, de legalábbis megfelelő módon (külsőleg, belsőleg felkészülten) jelenhessenek meg egy állásinterjún.
- Ugyanígy egy bank, egy építőipari vállalat és egy tervező iroda kooperációjával az adott térségben élő legrászorultabbak otthonhoz juttatása valósulhat meg.
- De egy középiskola/egyetem is karitatív együttműködésre léphet egy állateledel kereskedelmi vállalkozással, aminek nyertese természetesen egy kiválasztott állatmenhely lehet. Ebben az esetben a diákok a menhelyen lévő állatok gondozásában vehetnek részt, de akár iskolai gyűjtéssel a szükséges takarókkal, felszerelésekkel is hozzájárulhatnak a menhely működéséhez, míg a kereskedő értelemszerűen a gazdátlan állatok élelmezését támogathatja.
A végén mindenki jól jár
A CSR célú összefogásból mindenki profitál, hiszen a támogatásban résztvevők felületeiken nemcsak saját tevékenységüket, de a kooperációban részt vevő többi vállalatot és azok munkáját is megemlítik. És persze, az ügyben érintett másik oldal szintén jól jár, hiszen rá is jócskán vetül a reflektorfényből.
Charles Dickens az általa gyakran megénekelt jótékonysággal kapcsolatban ezt írja: Tégy minden jót, amire képes vagy, és tedd olyan csendben, ahogyan csak lehetséges!
Azt viszont már gyakorló szakemberként én teszem hozzá, hogy amikor jót teszünk, azt ha nem is csendben, de mindenképpen hitelesen és őszintén tegyük.