Testhezálló online & offline szövegek

Szövegszabász

Szövegszabász

A nyári mikulás hírértéke

2025. január 08. - Szövegszabász

hirertek.jpg

  • Egy szezonális eseménynek időhöz kötöttsége okán korlátozott a hírértéke
  • A formálisabb események időben történő közlése a cég elemi érdeke
  • Bizonyos esetekben már a pár napos hír is “viseltesnek” tűnik, de a néhány hetes/hónapos már egészen biztosan
  • A túl hosszas hallgatás kételyt ébreszthet
  • A perekről bűncselekményekről, a történelmi eseményekhez kapcsolódó, valamint a klíma és gazdasági válságot érintő híreken kevésbé fog az idő

Jelen cikkem megírása előtt napra pontosan egy hónapja járt itt a Mikulás. Belátom, innen nézve a téma nem éppen harmatos, ám mivel ma a hírek frissességével és az ezzel szorosan összefüggő hírértékkel tervezek foglalkozni, a célnak ez a határidőn túli Télapózás teljesen megfelel.

Azt mindenki tudja, hogy a Mikulás eljövetele a szezonális események legszezonálisabbja, egyetlen estére/éjszakára korlátozódik. A munkatársaik szociális jólétére is odafigyelő vállalatok ilyenkor ajándékozzák meg a céges nagycsaládhoz tartozó gyerekeket, hogy aztán másnap vagy legkésőbb harmadnap fotóval illusztrált bejegyzés formájában számoljanak be a hogy hogy nem, magyarul beszélő Joulupukki látogatásáról.

Bár nem az ezen eseményekről készült beszámolók a szövegírói kreativitás csimborasszói, érzelmi töltetük alapján a szóban forgó posztok mindenképpen nagy sikerre számíthatnak. Persze csak akkor, ha kellő időben aggatják fel őket a világhálóra!

Megkésett Télapó

A közelmúltban ugyanis egy ilyen esemény frissen közzétett online leporellójába botlottam az egyik platformon. Mire “adásba került” a tudósítás, az est sztárfellépője már rég hazavezette szánját, megetette a rénszarvasokat, lezuhanyozott és felépített egy újabb faházat Lappföldön.

Nyilván a példában szereplő szervezetnek nem volt embere/ ideje a rengeteg képet és a hozzájuk tartozó pár soros szösszenetet posztolni. Pedig az employer branding és PR szempontokat szem előtt tartva  nagyon helyesen  fontosnak ítélték meg az esemény közhírré tételét. Csakhogy mire az anyag teljes terjedelmében megjelent a social mediában, a hírt vastag nemespenész fedte. Arról meg tudjuk, hogy csak a méregdrága sajtoknak és a téliszaláminak áll jól.

Az aktualitásától megfosztott információ így aztán csak a vállalat hardcore követőinek jelent újdonságot, mindenki más továbbgörget rajta. Mit tehet ilyen esetben egy vállalkozás?

  1. Egyetlen jól sikerült fotóval és egy maximum ötmondatos leírással néhány órán belül tájékoztatja a nagyérdeműt a történésekről. Ez nem igényel több időt (fotószerkesztéssel, szövegírással együtt) egy fél óránál. A mellékelt szövegben ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy a fényképes beszámoló további részével hamarosan jelentkezünk. Ebben az esetben a hamarosan maximum egy-két napot jelent.
  2. Ha erre nincs kapacitás, a hírérték megőrzése érdekében célszerű külsős szakembert bevonni.

Hírérték és terjedési sebesség kéz a kézben

Legjobb tudomásom szerint sem a Mikulás, sem a gyerekek nem emeltek kifogást a hír késedelmes publikációja miatt. De akadnak másféle protokolláris események, ahol azért az információ tervezett avulása ennél nagyobb port kavarhat. Egy vállalat alapkőletétele legfeljebb néhány napig ad beszédtémát az érintett városban/régióban és persze a sajtóban. Az ünnepélyes ceremóniáról szóló beszámoló hírértéke és érdekessége pedig az azóta eltelt idővel fordítottan arányos.

Azaz, annál sikeresebben leszünk képesek szervezetünkre irányítani a figyelmet, minél gyorsabban (és persze, minél érdekfeszítőbben) publikáljuk az eseményről szóló tudósítást.

Extrém esetben a túlzott késlekedés nevetség tárgyává teheti a hír forrását, rosszabb esetben (igen, létezik annál is nagyobb blamázs, mintha kiröhögnek!) joggal feltételezhetjük, hogy okkal nincs hír az eseményről. Emlékezzünk csak a csernobili katasztrófa utáni nagy sajtócsendre…  de ez nyilván már messzire, a krízis kommunikáció területére vezet.

Nosztalgia vagy PR?

“Praxisomban” előfordult már olyan eset, ahol egy hónapokkal korábbi, azóta szolidan megpimpósodott miniszteri kitüntetés megzenésítésével kapcsolatban kerestek meg. A megbízó azt remélte: a jól megírt anyag felkelti majd a sajtó és a reménybeli ügyfelek figyelmét. Csak sajnos az ominózus kitüntetés csillogása és hírértéke addigra már erősen megfakult. Nem tehettem mást, lebeszéltem az ügyfelet a projektről. 

Golyó- és időtálló témák

Persze, egy információ élettartamát, terjedési sebességét az időfaktoron kívül számos tényező befolyásolja. Így például

a nagyhorderejű, az igazságszolgáltatással összefüggő ügyeken, a történelmi évfordulókhoz kapcsolódó eseményeken illetve az új és új megközelítésben tálalt, de végeredményben mégis csak régóta porondon lévő témákon (környezetvédelem, klímakatasztrófa, gazdasági válság) kevésbé fog az idő.

 

Minőségét megőrzi…

Az sem mindegy, hogy a világháló mely platformján tesszük közzé az adott tartalmat.

A felmérések szerint a legnagyobb pörgést a TikTok algoritmusa diktálja, az ide feltett információknak van a legrövidebb szavatossági ideje (alig néhány óra), ennél valamivel barátibb tempót diktál az Instagram és a Facebook, de a történelemkönyvekre itt sem fogékonyak a látogatók.

A platformok mögé behúzott algoritmusok egyébként is jellemzően a “friss húst” részesítik előnyben, azaz a legújabb, a trendekhez leginkább igazodó, az adott médium követői számára valódi hírértékkel bíró tartalmakat részesítik előnyben. 

Egy banánevés margójára

Banán

És a végére nézzünk egy 10/10-es ellenpéldát is! Néhány évvel ezelőtt tornádószerűen söpört végig a sajtón Maurizio Cattelan kortárs művész, pontosabban az ő műalkotásának esete. Mint ismeretes, a formabontó installáció lényegében egy szigetelőszalaggal falra ragasztott banánból állt. Az egyébként 120 ezer dollárra árazott műalkotást viszont egy másik kortárs művész nemes egyszerűséggel megette. Az IKEA marketing gépezete ebben a pillanatban lendült működésbe és kiváló részidővel pazar saját reklámot csinált a dologból. Ezt. →

A fentiek tükrében talán abban megegyezhetünk, hogy mondjuk három héttel a szóban forgó “botrányos banánevés” után már korántsem durrant volna ekkorát a svédek ötlete. 

Nincs kapacitásod/időd a cikkeidet, beszédeidet, posztjaidat, katalógus szövegeidet, blogjaidat megírni? Tudod, csak egy telefonhívásra vagyunk tőled! 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://szovegszabasz.blog.hu/api/trackback/id/tr6418770876

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása