- A sajtkészítés és a szövegírás időigényes folyamat
- Lehet blogot íratni a mesterséges intelligenciával, de ne várjunk tőle egyediséget!
- Az interjú alanya és állítmánya adja a beszélgetés savát-borsát
- A blogírás több, néhány ezer karakter begépelésénél
Nagy sajtimádóként felkaptam a fejem, amikor a minap a közösségi médiában elém senderült egy pár perc alatt elkészíthető sajt receptje. A poszt alatt csakhamar gyülekezni kezdtek a kommentek, mondván ezt a nyúlós izét sajtnak nevezni csak tetemes mennyiségű tömény szesz elfogyasztása után lenne szabad. Aztán csaknem ezzel egy időben belefutok egy hirdetésbe és látom, hogy szövegíróként mindent rosszul csináltam eddig, mivel 10 perc is bőven elég arra, hogy blogot írjak.
Ha pedig már a címben a Brian életéből vett idézetet szerepeltettem, nézzük, mi a helyzet a sajtkészítéssel és a nyomában járó boldogsággal? Nos, a helyzet az, hogy még a rövid érlelésű sajtoknak is kell néhány nap, a közepes érlelésűekhez akár 365 napnyi türelem szükséges, a hosszú érlelésűeknél – mondjuk egy parmezánnál – viszont előfordul, hogy több évig is eltarthat a folyamat. Így nyilván akkor boldogok a sajtkészítők, ha a hosszú ideig tartó munkájuk eredménye megtérül.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy szövegíróként nem értek a sajtgyártáshoz, és nem is kóstoltam a példában említett rapid házi sajtot, de egyelőre erős fenntartásaim vannak vele szemben.
Blogok mesterséges aggyal?
A blogírást viszont már jó ideje gyakorlom, így erről megalapozottabb véleményem van.
Nyilván lehet 10 perc alatt is blogot írni – mondjuk 4-5 ezer karakter terjedelemben. A napjainkban fetisizált AI-nak ugyanis elég betáplálni a kulcsszót, a mondanivaló tervezett kifutását, a stílust, a hangvételt és néhány másodpercen belül már köpi is a végeredményt.
Szövegírás cégre szabott, egyedi karakterjegyekkel
Ezzel szemben egy szövegíró által, saját kútfőből megírt blogbejegyzés jóval pepecsebb munka. A téma, a célok és a kulcsszó meghatározása, a hangnem (az ügyféllel eltöltött hosszabb idő után ez már megy automatikusan) nyilván itt is alapnak tekintendő.
Ezt a “karácsonyfát” – csak hogy stílusos legyek, így az ünnepek előtt – öltöztetjük fel a csak a partnerre jellemző példákkal, szófordulatokkal, párhuzamokkal, egyéni megközelítéssel, humorral, az olvasást elősegítő közcímekkel, szórakoztató részletekkel.
Mert ne feledjük: írásunkkal nem kizárólag informálni, edukálni akarunk, hanem – hogy az első bekezdés unalma után ne kelljen saját halottunknak tekinteni az olvasót – bizony szórakoztatni is.
Az interjú nem futószalag munka!
Mindez hatványozottan igaz abban az esetben, ha egy interjú képezi a blog alapját. Itt ugyanis a szövegírónak az a dolga, hogy a lehető legjobban modellezze egy valódi beszélgetés tartalmát és hangulatát.
Írásából sütnie kell az interjúalany személyiségének, hozzáértésének, véleményének, s úgy általában a lényének.
És persze, az sem hátrány, ha van “állítmány” is, azaz a kérdések izgalmasak, továbblendítik, új színekkel, mélységekkel gazdagítják a diskurzust. Ha ezek közül bármelyik is hiányzik, nem interjút, nem blogot, hanem csak egy sorozatgyártású kérdezz-feleleket hegesztünk.
Van képed hozzá?
És akkor még – amennyiben nem kizárólag a szövegírás, hanem a tartalom publikálása is szempont –, ott van a szöveghez illő kép kiválasztásának, méretre vágásának kérdése. Mert van abban a közhelyben valami igazság, hogy egy kép többet mond ezer szónál. Kiváltképp a social mediában. Ott ugyanis a fotó lesz az, ami lelassítja az olvasó hírfolyamot görgető ujját.
Ha a kép megragadja emberünk figyelmét, ha kérdéseket ébreszt benne (Mi a fene akar ez lenni?), akkor nyert ügyünk van,
ellenben amennyiben tucat illusztrációval, homályos vagy semmitmondó képpel operálunk, a szövegünk lehet bármilyen parádés, ne számítsunk átütő sikerre!
AI placebo vagy…
A fentiekből talán kitűnik, hogy az egész szövegírói procedúra egy szűk fertályóránál jócskán több időt vesz igénybe. Persze, csak akkor, ha többre vágyunk egy kb. 10 mp alatt előállított “dobozos” szövegnél. Amennyiben viszont a “gyorsan, olcsót, jót” hármasából az első kettőt kiválasztva a célnak a mesterséges intelligenciával generált blog is megfelel, nem hagy nyugodni a kérdés, hogy akkor mi a fenét csináljunk a fennmaradó bő 9 és fél percben?
Nyitóképünk: a Brian élete című filmből való
Operatőr: Peter Biziou